رایانش ابری ( Cloud Computing )

رایانش ابری ( Cloud Computing )

رایانش ابری ( Cloud Computing )


مقدمه

در چند سال گذشته همواره کلماتی جدید به گوش می رسند که نتیجه اتفاقات یا اختراعات جدید هستند. به عنوان مثال کلمه گوشی هوشمند را در نظر بگیرید. زمانی که شرکت اپل برای اولین بار یک نمونه از گوشی هوشمند را رونمایی کرد خیلی ها تصور نمی کردند که این مفهوم جدید بتواند با این سرعت فراگیر شود و حتی آن را وسیله ای نا کارآمد و لوکس توصیف کردند. مشابه همین موضوع در خصوص رایانش ابری نیز اتفاق افتاده است. شاید اولین بار که واژه رایانش ابری را شنیدید تصور یک پردازنده با معماری جدید داشتید یا شاید منتظر محیط جدیدی برای برنامه نویسی بودید. اما Cloud Computing یا رایانش ابری چیست؟

اینترنت ، از ابتداي کار خود تاکنون دچار تغییرات فراوانی شده است که بعضی از این تغییرات در شیوه زندگی بشر تاثیر مثبتی داشته است، از جمله این تغییرات مطرح کردن رایانش ابری است.این فناوري جدید به دليل ویژگی هایی که دارد به سرعت مورد توجه مردم قرار گرفته است چرا که در رایانش ابري همه نوع امکانات به کاربران، به عنوان یک سرویس ارائه شده است. این تکنولوژی برای استفاده راحت از منابع اطلاعاتی ، سخت افزاری ، برنامه های کاربردی، شبکه ها برنامه ریزی شده است و رویکرد آن بدین گونه است که دیگر احتیاج نیست سیستم های کامپیوتری با قدرت پردازش زیاد داشته باشید و برای این امر هزینه زیادی پرداخت کنیم. فقط کافی است یک سیستم کامپیوتری که قابلیت اتصال  باسرعت بالا به اینترنت را دارد داشته باشیم به عنوان مثال : دیگر برای بازی کردن ( بازی هایی مانند Clash of  Clans و فرمانروایان بزرگ ) نیاز به خرید سی دی بازی یا کارت گرافیک با قدرت پردازش بالا را نخواهید داشت فقط با یک رایانه به اینترنت متصل می شوید و با عضویت در سایتی که چنین بازی هایی را بر پایه رایانش ابری ارائه می دهد ، شروع به بازی می کنید ، پردازش های گرافیکی از  سمت سرور  پشتیبانی می شود و شما فقط نتیجه آن ها را خواهید دید ، پس بدون صرف هزینه نرم افزاری و سخت افزاری برای سیستم خود به هدفتان می رسید، البته تنها مزیت پردازش ابری در بازی ها نیست بلکه بزرگترین مزایای آن در دسترس بودن اطلاعات به وسیله اینترنت است برای این که نیاز به این تکنولوژی بهتر مطرح شود مثالی ساده را طرح می کنیم ، تمامی ما در زندگی مدرن نیاز جدی به برق داریم . اما مطمئنا برای داشتن نعمتی چون برق ، اصلا به صرفه نیست که نیروگاه احداث کرد و با خرید یک انشعاب برق ، هر چه قدر که مصرف کردید ، هزینه پرداخت خواهید کرد. این مثال دقیقا ضرورت وجود پردازش ابری را به عنوان شرکتی که فراهم کننده پایگاه هایی برای ارائه نرم افزار ها و سخت افزار ها و شبکه ها و ... است بیان می کند .


رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری مفهوم جدیدی در استفاده از کامپیوتر برای همه کاربردهای کوچک و بزرگ است. امروزه تقریبا برای هر نیاز ما یک وسیله طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. اما ما هیچگاه هم زمان از همه آنها استفاده نمی کنیم. به عنوان مثال یک دیتاسنتر مجبور است برای پاسخگویی به نیاز کاربران خود در زمان اوج ترافیک، زیرساخت های بسیار بزرگ و پرهزینه ای را ایجاد کند که این تجهیزات به جز در مواقع شلوغی و ترافیک استفاده از دیتاسنتر هیچگاه به طور کامل استفاده نمی شوند و چیزی در حدود 30% منابع موجود به صورت داثمی درحال استفاده هستند. اما هزینه های استفاده و نگه داری تمامی تجهیزات برعهده دیتاسنتر خواهد بود. مثال دیگر استفاده ما از سیستم های مختلف دیجیتال است. ما برای همه این دستگاه ها مانند لپ تاپ، موبایل، تبلت، کامپیوتر خانگی و … نیاز به سخت افزار و پردازنده های پرهزینه داریم تا بتوانیم نیاز خود را در استفاده از آنها برطرف کنیم. حال تصور کنید که به جای استفاده از سخت افزار و پردازنده در همه این وسایل آنها را مجهز به یک سیستم ارتباطی قوی می کردیم که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای پردازش را به یک مرکز پردازش ارسال و اطلاعات پردازش شده را دریافت کنند.

در مجموع رایانش ابری یا (cloud computing) مدلی برای داشتن دسترسی آسان و بنا به درخواست شبکه به منابع اینترنت ( مانند:  شبکه ها، فضای ذخیره سازی ، سرورها ) که بتوانند با حداقل کار یا بدون نیاز به دخالت  serverبه سرعت فراهم شود. به عبارت دیگر منظور از رایانش ابری استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزار و نرم افزار) است که مجموعه ای از سرورها از طریق یک شبکه می باشد در این روش، بجای اینکه کاربر نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز خود را بر روی کامپیوتر شخصی نصب کند، از طریق هر کامپیوتر متصل به شبکه خدمات مورد نیاز خود را بصورت وب سرویس دریافت می کند. نرم افزارهای کاربردی بر روی سرورهای پر سرعت شبکه نصب می شوند و کاربر می تواند به تمامی این نرم افزارها از طریق شبکه دسترسی پیدا کند.


تاریخچه رایانش ابری

پردازش ابری از دل یک پلتفرم متن باز برای به اشتراک گذاری آزاد محتوا و نرم افزار بر روی بستر شبکه بیرون آمده است. ویژگی بزرگ کلود کامپیوتینگ سرویس بودنش است. در Grid Computing می توان با اتصال چندین شبکه و کامپیوتر منابع را به طور مشترک مصرف کرد و یا محتوای تولید شده را به اشتراک گذاشت. اما رایانش ابری یک قدم جلوتر است یعنی تهیه منابع به صورت لحظه ای بر حسب تقاضای سیستم و کاربر انجام می شود. در این فضای ایجاد شده انبوهی از تقاضا برای دریافت سرویس های نرم افزاری به اشتراک گذاشته شده از سوی کاربران بوجود می آید و اینجاست که سرویسهای ابری پاسخ کاربران را می دهد. کاربران چه عمده و چه جزء، از طریق اتصال به شبکه به این زیرساخت دسترسی می باید. این نوع استفاده از فناوری ابری به استفاده از زیرساخت به عنوان سرویس موسوم است که به اختصار IaaS (Infrastructure as a Service) نامیده می شود. گرفتن فضا برای ذخیره اطلاعات و دیتابیس می تواند در زیر مجموعه IaaS قرار گیرد. نوع دیگر استفاده از پلتفرم به عنوان سرویس است که به اختصار PaaS (Platform as a Service) نامیده می شود. همچنین در بالاترین سطح، امکان ارائه نرم افزار بر پایه سرویس ابری وجود دارد که به (Software as a Service) SaaS موسوم است.


چه نیازی به استفاده از رایانش ابری وجود دارد؟

حال این سوال پیش می آید که چه نیازی به استفاده از رایانش ابری وجود دارد. با روند رو به رشد برنامه های کاربردی و همچنین استفاده همزمان از چندین برنامه (Multi-tasking) نیاز به قدرت پردازشی بسیار بیشتر از قبل وجود دارد. شاید اکنون قدرت پردازش یک دستگاه موبایل چندین برابر کامپیوترهای خانگی چند سال قبل باشد. با توجه به این روند سریع رو به رشد در کاربردهای سنگین تر نیاز به قدرت پردازشی بسیار بیشتر خواهد شد که باید برای تامین این قدرت از چندین پردازنده چندهسته ای و سیستم های بسیار پرهزینه خنک سازی و انتقال اطلاعات استفاده کنیم. و در صورت گسترده بودن سازمان یا دور بودن نقاطی که در آنها به دسترسی به این قدرت پردازشی داریم مجبور خواهیم بود که در هر نقطه به طور جداگانه تجهیزات مستقلی را راه اندازی کنیم که این امر هزینه های سازمان یا شرکت را بسیار زیاد خواهد کرد.

مشکل دیگر زیرساخت های فعلی، حجم بسیار زیاد داده تولید شده در مقایسه با سالهای قبل است. امروزه هر دستگاه الکترونیکی به تنهایی چندین گیگابایت اطلاعات در سال تولید می کند که این حجم داده به هیچ وجه قابل مقایسه با سالهای پیش نیست. شاید 15 سال پیش کل حجم ذخیره سازی یک کامپیوتر خانگی به 200 مگابایت هم نمی رسید اما امروزه این حجم تنها برای یک برنامه کاربردی مورد استفاده در تجهیزات الکترونیکی کافی است. چالش ذخیره سازی این حجم از اطلاعات بسیار جدی است. هر سازمان یا شرکت نیاز به ذخیره سازی حجم وسیع داده تولید شده خود دارد و همچنین نیاز به پشتیبان گیری پیوسته از این اطلاعات حیاتی وجود دارد. پس باید توجه کرد که ذخیره کردن این حجم اطلاعات به چه میزان پرهزینه خواهد بود و همچنین مرتبط کردن این اطلاعات ذخیره شده پراکنده نیز چالشی بسیار پرهزینه و زمانبر است. برای این حل این موضوع راهکار منطقی استفاده از یک محل مختص به ذخیره اطلاعات به صورت یکپارچه است که همه دستگاه ها به طور همزمان و پیوسته به آن دسترسی داشته باشند. به این ترتیب تمامی اطلاعات به راحتی قابل مشاهده و طبقه بندی هستند و همچنین هزینه های نگهداری، پشتیبان گیری، خنک سازی و تعمیرات به طور بسیار چشم گیری کاهش می یابند.

یکی دیگر از نقاط ضعف ذخیره سازی رایج امروزی ، عمر محدود تجهیزات ذخیره سازی است. شاید حجم اطلاعات شما آنقدر بالا نباشد که نیاز به یک مرکز ذخیره اطلاعات داشته باشید اما همین حجم محدود اطلاعات نیز برای شما مهم و حیاتی است. ذخیره کردن اطلاعات روی هارددیسک ها، و تجهیزات نوری یا مغناطیسی مانند DVD و نوارهای مغناطیسی دارای خطراتی نظیر گم شدن، به سرقت رفتن و یا آسیب در اثر نگه داری نامناسب است. حتی اگر این تجهیزات در بهترین شرایط نگه داری شوند بازهم عمری حدود 5 تا 10 سال دارند و باید تعویض شوند. پس سازمان یا شرکت شما نیاز خواهد داشت که هر چند سال تجهیزات گران قیمت جدیدی را تهیه کند و هزینه های زیاد انتقال داده های مهم خود را به تجهیزات جدید پرداخت کند.

در رایانش ابری شما به جای خرید پردازنده های مدرن و قوی با ابزارهای ورودی و خروجی ساده مثل یک صفحه لمسی یا تلوزیون یا تلفن هوشمند توسط یک ارتباط پرسرعت به سرویسها و خدماتی دسترسی پیدا کنید که وظایفی مثل نگهداری اطلاعات و اجرای برنامه های مختلف را برای شما انجام دهند. در واقع قرار است تمام مشکلاتی که به آنها اشاره شد در پردازش ابری حل شوند و دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات موجود در DVD یا هارد دیسکها نباشیم و با اجاره هر تعداد پردازنده و هر مقدار حافظه یک برنامه سنگین یا عملیات پردازشی را بدون نگرانی از هزینه برق و خنک سازی پردازنده اجرا کنیم. همچنین به جای ذخیره اطلاعات در هارد کامپیوتر آن را در مرکز آنلاین ذخیره سازی کنیم. تنها کافیست با تلفن همراه از هر نقطه به اینترنت دسترسی پیدا کنیم. پردازنده ها و سرورهای یکپارچه در فضایی ابرگونه هر مقدار منابع که لازم باشد را به ما تخصیص می دهند تا به آسانی به هدف خود برسیم.

سیستم های ابری هنوز در ابتدا راه هستند با این حال شرکت های بسیار بزرگی در حال ایجاد زیرساخت ابری برای خدمات خود هستند و هم اکنون نیز شروع به ارائه چندین سرویس مختلف در این زمینه کرده اند. به عنوان نمونه به شرکت مایکروسافت می پردازیم. مایکروسافت با ارائه اولین سیستم عامل اینترنتی خود به نام ویندوز لاجوردی یا Windows Azure گروه بزرگ برنامه نویسانی که به محیط بصری نرم افزار ویژوال استودیو عادت کرده اند را دعوت به حضور در ابرهای خود نمود. ویندوز لاجوردی اولین سیستم عامل مایکروسافت است که به صورت یک سرویس تحت وب جهت ساخت و توسعه و تولید اپلیکیشنها به کاربران ارائه می شود. شما با این ویندوز می توانید یک برنامه تحت وب بسازید و آن را همانجا در فضای مجازی ذخیره نمایید بدون اینکه نگران گم شدن لپ تاپ خود باشید. در واقع ویندوز لاجوردی یک سرویس مادر برای اجرای سایر سرویسهای تحت وب است. در اوایل سال 2012 امکانات جدیدی به این سرویس اضافه شد و کاربران توانستند محتوای ASP.net و حتی PHP را در این سرویس تولید نمایند و از طریق FTP آن را منتشر نمایند. تا این زمان تعداد زیادی دیتاسنتر ویژه این سرویس مایکروسافت فعال شده و به صورت گروهی از کانتینرها که در هر کدام حدود 2000 تا 2500 سرور قرار دارد به صورت همزمان در مناطق مختلف دنیا از جمله آمریکا، آسیا ،اروپا و اقیانوسیه فعال هستند و خاموش شدن حتی چند دیتاسنتر در لحظه که امری دور از ذهن است نیز باعث وقفه ای در این سرویس نخواهد شد.


نرم افزار به صورت سرویس چیست؟

SaaS که کلمه اختصاری برای Software as a Service است در واقع به نرم افزارهایی گفته می شود که به صورت سرویس آنلاین ارائه می شوند و تماما یا به صورت عمده روی سرور پایگاه ابری اجرا می شود.


نمونه هایی از سرویس های رایانش ابری 

گوگل درایو: این یک سرویس پردازش ابری خالص با فضای ذخیره‌سازی کاملا آنلاین است و بنابراین اپلیکیشن‌های ابری می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. از جمله اپلیکیشن‌های ابری گوگل می‌توان به گوگل داکز، گوگل شیتز و گوگل اسلایدز اشاره کرد. درایو علاوه بر دسکتاپ در سایر پلتفرم‌ها نیز در دسترس کاربران است و شما می‌توانید از خدمات آن در تبلت‌هایی مثل آیپد یا گوشی‌های هوشمند نیز بهره ببرید. علاوه بر این گوگل اپلیکیشن‌هایی مجزا برای داکز و شیتز ارائه کرده است. در حقیقت بیشتر خدمات گوگل را می‌توان نوعی از خدمات پردازش ابری دانست؛ سرویس‌هایی مثل تقویم گوگل، نقشه‌های گوگل و ....


اپل آی‌کلود: سرویس ابری اپل از فضای ذخیره‌سازی آنلاین برای پشتیبان‌گیری و همگان‌سازی ایمیل‌ها، تقویم و ... کاربران بهره می‌برد. تمام داده‌های مورد نیاز شما به لطف وجود سرویس آی‌کلود در تمام دستگاه‌های مجهز به آی‌اواس، مک اواس یا ویندوز در دسترستان قرار دارد. البته کاربران ویندوز برای استفاده از این ویژگی باید کنترل پنل آی‌کلود را روی سیستم خود نصب کنند. طبیعتا شرکت اپل توسط رقبای حاضر از میدان به در نمی‌شود. این کمپانی نسخه‌هایی ابری از نرم‌افزارهای پردازش‌گر متن (پیچز)، صفحات گسترده (نامبرز) و پرزنتیشن‌ها (کی‌نوت) را نیز به‌صورت اختصاصی در اختیار مشترکان سرویس آی‌کلود قرار داده است. اپل از سرویس آی‌کلود برای ارائه قابلیت Find My iPhone نیز بهره گرفته است؛ این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا در صورت گم کردن آیفون خود، بتوانند آن را با استفاده از آی‌کلود پیدا کنند.


آمازون کلود درایو: این سرویس در واقع فضای‌ ذخیره‌سازی حجیم مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدماتی مثل موسیقی را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر عضویت آمازون پرایم را داشته باشید، این شرکت امکان استفاده از فضای ذخیره‌سازی نامحدود برای نگه‌داری آنلاین تصاویر را در اختیارتان قرار می‌دهد. آمازون کلود درایو همچنین تمام آیتم‌های خریداری شده برای کیندل را نگه‌داری می‌کند. اساسا این سرویس، فضای ذخیره‌سازی لازم برای تمام داده‌های دیجیتالی است که از آمازون خریداری می‌کنید.

سرویس‌های هیبریدی مثل باکس، دراپ‌باکس و شوگر‌ سینک همگی اعلام کرده‌اند که در کلود فعالیت دارند؛ زیرا این سرویس‌ها نسخه‌ای همگام‌سازی شده از فایل‌های شما را به‌صورت آنلاین نگه‌داری می‌‌کنند. همگام‌سازی یکی از پایه‌های اساسی تجربه‌ی خدمات پردازش ابری است، حتی در شرایطی که شما به‌صورت محلی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

فرض کنید شما جامعه‌ای از کاربرانی را در اختیار دارید که هر کدام باید با دستگاهی مجزا یک داده‌ی یکسان را دریافت کنند؛ این مورد را نیز می‌توان پردازش ابری در نظر گرفت. مثال دیگر در این زمینه هنگامی است که بخواهید به‌طور گروهی روی یک پروژه کار کنید و اطلاعات در این پروژه نیاز به همگام‌سازی داشته باشند.


زیرساخت به صورت سرویس چیست؟

IaaS که کلمه اختصاری برای Infrastructure as a Service است در واقع به سرویس هایی گفته می شود که شامل چندین سیستم سخت افزاری مانند سرور، ذخیره ساز، پهنای باند و … باشد. در این نوع از خدمات عملا قدرت سخت افزاری به صورت از راه دور در اختیار کاربر قرار می گیرد. امروزه شرکت های مختلفی خدمات زیرساخت را به صورت ابری ارائه می کنند که از این میان می توان به شرکت Amazon اشاره کرد.


پلتفرم به صورت سرویس چیست؟

PaaS که کلمه اختصاری Platform as a Service است در واقع به خدماتی گفته می شود که کاربر می تواند با استفاده از این سرویس به یک پلتفرم قدرتمند برای توسعه امکانات مختلف نظیر امکانات نرم افزاری دسترسی داشته باشد. در این زمینه می توان از شرکت های Google app engine, IBM smart cloud و LongJump نام برد.


مزایای اصلی رایانش ابری چیست؟

۱-دسترسی آسان

کارکنان یک شرکت با استفاده از فناوری ابری می توانند بدون محدودیت جغرافیایی به اطلاعات خود در هر لحظه دسترسی داشته باشند و با یکدیگر همکاری کنند.


۲- هزینه نگهداری بسیار ارزان

ارائه دهندگان سیستم های ابری به صورت عمومی و برای همه مشتریان خود منابع سخت افزاری را تهیه می کنند و هزینه های نگه داری این تجهیزات نیز بین تمامی مشترکین تقسیم می شود. بنابراین هزینه استفاده از خدمات ابری به نسبت تهیه و نگه داری تمامی این تجهیزات به صورت مستقل بسیار بسیار ارزان تر است.


۳- به روزرسانی خودکار

برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات نرم افزاری این موضوع بسیار با اهمیت بوده است که کاربران خود را تشویق به استفاده از بروزترین نسخه های موجود نمایند. در سیستم های ابری هر برنامه ای به صورت خودکار بروز می شود و سرویس دهنده ها می توانند مطمئن باشند تمام کاربران از یک نسخه واحد استفاده می کنند. حتی امکان بروزرسانی خودکار اپلیکیشن ها نیز به آسانی وجود دارد.


۴- قدرت بیشتر

با استفاده از سیستم رایانش ابری امکان دسترسی به هر میزان از قدرت سخت افزاری و پردازشی در موارد لزوم وجود دارد. کاربر می تواند هر میزان پردازنده، حافظه و ذخیره ساز را اجاره کند تا بدون کوچکترین نگرانی از عملکرد سیستم به اجرای برنامه های سنگین خود بپردازد.


۵- بازیابی اطلاعات

ارائه دهندگان خدمات ابری از بالاترین استانداردهای نگه داری اطلاعات استفاده می کنند و همچنین به طور مداوم تجهیزات ذخیره ساز خود را به روز می کنند تا از بروز هرگونه مشکل که منجر به از دست رفتن اطلاعات شود جلوگیری کنند. اما با این حال، حتی در صورت بروز مشکل در سیستم ها و از بین رفتن اطلاعات بازیابی آنها با سرعت و دقت بسیار بیشتری انجام می شود.


۶- حفظ محیط زیست

یک شرکت برای پیش بینی مواقع پر ترافیک نیاز به خرید سرورهای پرقدرت دارد که بیشتر مواقع بی کار هستند و معمولاً تنها 30 درصد از منابع آن استفاده می شود ، در صورت استفاده از کلود هر کاربر به اندازه مورد نیاز در هر لحظه از منابع استفاده می کند و بالطبع انرژی کمتری نیز مصرف می شود که به حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می کند.


مشکلات تکنولوژی ابری چیست ؟


۱- امنیت و حفظ حریم شخصی

یکی از عمده ترین مشکلات سرویس های ابری وجود ابهاماتی در زمینه امنیت و حفظ حریم شخصی اطلاعات است. در این سرویس ها به علت انتقال اطلاعات بر بستر شبکه اینترنت و ذخیره اطلاعات در جایی غیر از محیط شرکت یا سازمان مربوطه، امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات به صورت تصادفی یا عمدی وجود دارد. البته همواره شرکت های ارائه دهنده این خدمات در حال افزایش امنیت سرویس های خود و مسدود کردن تمامی راه های دسترسی غیرمجاز به اطلاعات هستند اما نمی توان انکار کرد که هنوز این امکان وجود دارد که اطلاعات حیاتی یک سازمان یا شرکت به صورت غیرمجاز مورد استفاده قرار گیرد.


۲- عدم استاندارد سازی

یکی از مشکلات سرویس های ابری، عدم وجود یک استاندارد واحد برای ارائه و استفاده از این خدمات است. البته سازمان هایی نظیر Open Cloud Consortium در حال کار بر روی استانداردسازی این خدمات هستند و به صورت مداوم مشغول بروزرسانی این استانداردها مطابق با نیاز کاربران این حوزه هستند. بنابراین حصول اطمینان از اینکه این استانداردها توسط ارائه دهنده خدمات ابری رعایت می شود می تواند تا حد زیادی این نگرانی را برطرف کند.


۳- پردازش ثانویه اطلاعات

یکی از مشکلاتی که اخیرا بیش از پیش مطرح شده است امکان پردازش ثانویه اطلاعات توسط مراکز ارائه دهنده خدمات ابری است. این شرکت ها می توانند در مواردی که در قرارداد بین آنها و مشتریان ذکر نشده است با دسترسی به اطلاعات برخی پردازش های ثانویه را روی آنها انجام دهند. با شکل گیری و رشد تکنولوژی Big-Data این شرکت ها می توانند از داده های عظیمی که توسط مشتریان خود در اختیار دارند اطلاعات بسیار زیادی را حهت تولید بانکهای اطلاعاتی از نیازهای کابران، تبلیغات هدفمند و … بدست بیاورند. بنابراین نیاز است که هنگام انتخاب سرویس دهنده خدمات ابری به این نکات نیز توجه شود و تمامی موارد لازم برای جلوگیری از چنین دسترسی هایی در قرارداد رسمی ذکر شود.


آینده‌ی پردازش ابری

با در نظر گرفتن اینکه امروزه سیستم‌های ابری از عهده‌ی چه کارهایی بر آمده‌اند، تصور اینکه تا چه میزان زندگی ما به سرویس‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌گیرند گره خورده است، در ذهن هر کسی نقش می‌بندد. اپلیکیشن‌های موبایل از گوگل درایو و دراپ‌باکس گرفته تا برنامه‌هایی که ارتباطی به ذخیره‌سازی ندارند اغلب داده‌های خود را روی فضای ابری ذخیره می‌کنند. زیرساخت‌های ابری همان چیزی هستند که توان ارائه‌ی سریع و بی‌نقص محتوا را برای سرویس‌هایی نظیر آمازون و یوتیوب فراهم می‌کنند. بدون ابر ما حتی نیمی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد امروزی را نیز به چشم نمی‌دیدیم.

اما مهم‌تر از آنچه گفته شد، آینده‌ی پردازش ابری به چه شکل و شمایلی خواهد بود؟ این آینده برای ما و زندگی‌مان چه معنایی در خود نهفته دارد؟


ریسک‌های امنیتی: ذخیره‌سازی ابری به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر کجا و در هر شرایطی به داده‌های خود که صد البته حضوری در دستگاه‌های خودشان ندارد دسترسی پیدا کنند، خواه دستگاه در میان استفاده از داده‌ها دچار اشکال شود و خواه شخص درون یک ترمینال شلوغ و به دور از سیستم خانگی خود باشد. نقطه مقابل این مزیت، مسئله‌ی اعتماد به سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی فضای ابری است که همیشه داده‌های شما را در امنیت و حریم دست نخورده‌اش حفظ و امانت‌داری کنند. هرچه ما در این مسیر به پیش می‌رویم، تکنولوژی ابری ملزم خواهد بود که سطح امنیت خود را برای پاسخگویی به نگرانی عمومی ناشی از وابستگی به سرویس‌های مبتنی بر آن افزایش داده و تقویت کند.


اپلیکیشن‌های موبایل بیشتر: نقطه عطف این حرکت هم‌اکنون نیز آغاز شده است. شرکت‌ها روز به روز بر تعداد اپلیکیشن‌های خود که تنها بر بستر وب اجرا می‌شوند می‌افزایند و اپلیکیشن‌های بومی در سیستم‌عامل‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شوند. هرچه قطار این تکنولوژی بیشتر در مسیر خود حرکت می‌کند، شاهد محصولات بسیار بیشتری خواهیم بود که مدل SaaS یعنی نرم‌افزار بعنوان سرویس را به کار می‌بندند.


اینترنت اشیاء: این شاخه بیشتر به مه شبیه است تا ابر؛ اما در هر صورت اینترنت اشیاء بخشی جدایی ناپذیر از آینده‌ی ما خواهد بود. دنیایی را تصور کنید که در آن تمامی دستگاه‌ها و ابزارها به شبکه‌ای داخلی و عظیم به یکدیگر متصل هستند و خود این شبکه در ابرهای گسترده لانه گزیده است. بجای اینکه مجبور باشیم هر بار برای استفاده از داده‌ها آن‌ها را از ابر بازخوانی یا ارسال کنیم، همه‌چیز در ابر است و حس کارکرد روان‌تر و قابل درک‌تری به خود می‌گیرد. و در این میان اندکی نیز به ترسناک بودن یک حمله‌ی سایبری خراب‌کارانه فکر کنید که شرکت‌های بزرگ ید طولایی در مواجهه با آن‌ها داشته‌اند.


منبع: http://www.mahampardaz.com/ArticleDetails/what-is-cloud-computing 


نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.